ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΜΥΝΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ
Πότε; Σάββατο 20 Απριλίου 2024 (16:00-20:00)
Πού; Αίθουσα «ΚΑΣΟΣ» Athens Marriott Hotel
Ποιοί Οργανώνουν; Κέντρο Αριστείας ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ & Money Show (χορηγός αιθούσης)
Γιατί; Να αναδειχθούν οι ευκαιρίες της Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανίας στο πλαίσιο προσφάτων εξαγγελιών ΥΕΘΑ και ιδρύσεως ΕΛ.Κ.Α.Ε.Α.Κ.
Πώς; Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης: Chatham House Rule
Με προσκλήσεις (κλειστή συνεδρίαση)
Συμμετέχοντες:
Ναύαρχος (εα) Αλέξανδρος Διακόπουλος ΠΝ Πρόεδρος και Δ/Σ EAB, Νικόλαος Κωστόπουλος Διευθύνων Σύμβουλος ΕΑΣ,
Αλέκος Κρητικός πρ. Στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Γ.Γ. Υπ. Βιομηχανίας, Αθανάσιος Πότσης Πρόεδρος ΕΒΙΔΙΤΕ, Άρης Μάρκου Γενικός Διευθυντής ΣΕΚΕΕ, Ταξίαρχος (Μ-εα) Βασίλειος Υφαντής Πρόεδρος ΕΣΜΑ, με συντονιστή τον Πρόεδρο του Κ.Αρ.Α Σμήναρχο (Μ-εα) Αναστάσιο Μπασαρά και εισηγητή τον Αντιναύαρχο (εα) Γεώργιο Τσόγκα ΠΝ,
Πλαισιώνουν οι αξιότιμοι ομιλητές του συνεδρίου της Θεσσαλονίκης (αλφαβητικά),
Γερούλης Γεώργιος, Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α. Δρ ΕΜΠ, Γιακουμάκης Γεώργιος Ναύαρχος ε.α., Επίτιμος Α/ΓΕΝ, Γιορδαμλής Χρήστος Ηλεκ-Μηχ. Δ/Σ CEO Prisma Electronics, Καμπιώτης Φώτης Αντιπρόεδρος SAS Technology, Υποπτέραρχος (Μ-εα) Κατελούζος Δημήτριος ΠΑ αντιπρόεδρος Κ.Αρ.Α, Κυριακίδης Κυριάκος Αντιναύαρχος ε.α., πρ. Γενικός Διευθυντής ΓΔΑΕΕ, Πετράκος Χρήστος Νομικός, πρ. Αντιπρόεδρος ΕΑΣ και LT-PYRKAL, Σουκουλιάς Πέτρος, Ταξίαρχος ε.α. Σ.Ξ. συνιδρυτής. SEEMS, Χατζηαναστασίου Κωνσταντίνος, Πρόεδρος BOSA SA, Παπασωτηρίου Δημ., Δρ, ΓΔ Beyond the BEST & DIGICOM Systems, Κυριαφίνης Πέτρος Υποπτέραρχος (Μ-εα), πρ. Διευθυντής ΓΔΑΕΕ.
Προσκεκλημένοι:
Τομεάρχες Άμυνας Κοινοβουλευτικών Ομάδων, Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας, Εκπρόσωποι Κλάδων ΕΔ, Πρόεδροι Ε.ΕΛ.Ε.Α.Α, Σ.Ε.Κ.Π.Υ και λοιποί εκλεκτοί και διακεκριμένοι του χώρου!
Το συνέδριο θεωρείται ως «μετα-συνεδριακό», αυτού της Θεσσαλονίκης για την ενότητα της Αμυντικής Βιομηχανίας και Τεχνολογίας. Θα υλοποιηθεί με:
α) Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων, 6-7 ομιλητές +1 συντονιστής +1 εισηγητής.
β) Βάση της συζήτησης θα είναι τα συμπεράσματα και οι προτάσεις του προηγούμενου συνεδρίου (Διαβαλκανικό της Θεσσαλονίκης), με τους συμμετέχοντες σε αυτό να κάθονται περιγερειακά της τραπέζης. Οι προτάσεις του προηγούμενου συνεδρίου, καθώς και όποιες εισηγήσεις και άλλη πληροφόρηση, βρίσκονται στην Ιστοσελίδα του Κέντρου Αριστείας ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΕΔΩ!, καθώς και παρακάτω!
γ) Οι νέοι προσκεκλημένοι στο τραπέζι, είναι εκπρόσωποι φορέων, ενώσεων, οργανισμών και εταιριών CEOs (EAB-ΕΑΣ-ΕΒΙΔΙΤΕ-ΣΕΚΕΕ-ΕΕΛΕΑΑ-IDE-EFA κ.λπ.) (που δεν παραβρέθηκαν στην Θεσσαλονίκη), ώστε η συζήτηση επί των συμπερασμάτων και τα όποια νέα ερεθίσματα συνεισφέρουν στην αντίληψη του ζητήματος της ανάπτυξης της Αμυντικής Βιομηχανίας, της συναφούς Τεχνολογίας και Καινοτομίας. Τα εν λόγω ζητήματα, το συναφές θεσμικό πλαίσιο και οι σχετικοί τομείς, δια στόματος ΥΕΘΑ αποκτούν άμεσο ενδιαφέρον και αναμένεται με προτεραιότητα, να προσδιορίσουν τις παραμέτρους που επιζητούνται ώστε να υπάρξουν θετικές εξελίξεις βιωσιμότητας, ανάπτυξης και ουσιαστικής συνεισφοράς της εθνικής Αμυντικής Βιομηχανίας προς τις ΕΔ της Χώρας μας, συμμάχων και εταίρων σε πλαίσιο ΝΑΤΟ-ΕΕ, αλλά και διεθνές.
Συμπεράσματα και προτάσεις πάνελ Αμυντικής Βιομηχανίας συνεδρίου Θεσσαλονίκης:
✔ Ολιστική Προσέγγιση Προμηθειών με βάση το LCC (Life Cycle Cost) και την ολιγοτυπία των οπλικών συστημάτων.
✔ Λειτουργία Κρατικών Αμυντικών Βιομηχανιών με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια ή και ιδιωτική διαχείριση (management).
✔ Ενθάρρυνση και Στήριξη Αντίστροφης Σχεδίασης.
✔ Ανάπτυξη ΕΑΒ&Τ με στόχους: Αυτοδυναμία, Εξαγωγικό Προσανατολισμό, μεγιστοποίηση της από κοινού ανάπτυξης και συμπαραγωγής, ΕνΣΥ (Εν Συνεχεία Υποστήριξης), προμήθειες και λειτουργία αμυντικών συστημάτων (> 30% του κόστους αγοράς)!
✔ Μεγιστοποίηση Συμμετοχής & Μεταφοράς Τεχνογνωσίας από ΝΑΤΟ & EDA και κρατική Δέσμευση/ Ενίσχυση ΥΠΕΘΑ, ΕΑΒ & ΑΕΙ+ΑΣΕΙ για από κοινού Έρευνα και Ανάπτυξη στους τομείς Άμυνας και Ασφάλειας (+2% Αμυντικού Προϋπολογισμού).
✔ Στόχευση στην έξυπνη και φτηνή προμήθεια οπλικών συστημάτων & λύσεων (DRONES, ΑΙ, Ρομπότ) αλλά και σε σχεδιασμό/παραγωγή Όπλων, Πυρομαχικών, Βομβών, κ.λπ.
✔ Επιχειρηματική Διαχείριση απαρχαιωμένου (Obsolete), Αχρήστου/Πλεονάζοντος Υλικού.
✔ Να προχωρήσουμε σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα έρευνας, ανάπτυξης, παραγωγής και εν συνεχεία υποστήριξης ενός αμυντικού συστήματος για εξαγωγή και ενσωμάτωση συμπερασμάτων στα θεσμικά κείμενα. Η συμπαραγωγή συστημάτων με άλλες χώρες θα μας δώσει τεχνογνωσία στη διαχείριση των προγραμμάτων. Τεχνογνωσία μπορούμε να αποκτήσουμε από τα στοιχεία διαχείρισης του προγράμματος NATO SEA SPARROW για το Κ/Β ESSM, όπου συμμετέχουμε. Οι διαδικασίες πρέπει να απλοποιηθούν, ειδικά σε ένα τέτοιο πρόγραμμα που απαιτείται ευελιξία και λήψη γρήγορων αποφάσεων.
✔ Να βάλουμε στόχους στην έρευνα και ανάπτυξη αλλά κυρίως απαιτώντας σε κάθε προμήθεια αμυντικού υλικού, συμπαραγωγή, ανάπτυξη υποδομών και μεταφορά τεχνογνωσίας μέσω ΑΩ ή και άλλων επιλογών.
✔ Τα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα να μην αναγγέλλονται από τον ύψιστο βαθμό λήψης απόφασης χωρίς να έχει προηγηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία εισήγησης από τα Γενικά Επιτελεία.
✔ Να δημιουργηθεί ένας «ιστός» κατασκευαστικών εταιρειών ανά την επικράτεια, οι οποίες θα παρέχουν εν καιρώ ειρήνης κρίσιμα υλικά για την λειτουργία των τριών κλάδων των Ε.Δ. ήτοι πυρομαχικών, ανταλλακτικών αεροσκαφών, επιγείων / πλωτών μέσων, εν πολέμω δε θα επιστρατεύονται για την παροχή της ιδίας μορφής υπηρεσιών.
✔ Οι προδιαγραφές δεν θα πρέπει να κάνουν μνεία συγκεκριμένης προέλευσης ή εμπορικού σήματος ή καταγωγής που έχει ως αποτέλεσμα να αποκλείονται (εθνικές) επιχειρήσεις.
✔ Υλικά που έχουν κατασκευαστεί στο παρελθόν στην Ελλάδα, δεν είναι δυνατόν να προμηθεύονται σε καμία περίπτωση από το εξωτερικό, εκτός εάν δεν υφίσταται πλέον ο αντίστοιχος κατασκευαστής, ή η προσφερόμενη εγχώρια τιμή είναι αποδεδειγμένα ανώτερη αυτής του εξωτερικού, άρα μη συμφέρουσα.
✔ Ελάχιστες προϋποθέσεις ποιοτικής εξασφάλισης πρέπει να θεωρούνται η δημιουργία κατασκευαστικού φακέλου για κάθε υλικό (κατά τα ισχύοντα διεθνή πρότυπα) που θα περιλαμβάνει κατασκευαστικά σχέδια, διαδικασίες, επιθεωρήσεις, κτλ.
✔ Διασπορά της Τεχνολογίας και Συνέργειες: Οι μεγάλες εταιρείες χρειάζονται ένα ευρύ πλέγμα μικρότερων βιομηχανιών και βιοτεχνιών που να τις υποστηρίζει σε ανταλλακτικά, υλικά και υποσυστήματα. Την λειτουργία αυτή εξασφάλιζαν από πλευράς ΠΑ, τα εργοστάσια της και κυρίως εκείνο του 202 ΚΕΑ που με την επικράτηση της ΕΑΒ υποβαθμίστηκαν. Είναι απολύτως απαραίτητο να αποκατασταθεί το κύρος και η εύρυθμη λειτουργία τους.
✔ Δημιουργία νέων θεσμικών πλαισίων προς διευκόλυνση της εγχώριας παραγωγής: Συγκεκριμένα να εκπονηθούν ανεξάρτητα πλαίσια προς:
(1) Διαρκούς συνεργασίας μεταξύ ΕΑΒΙ και ΥΠΕΘΑ, αλλά και με τα Γενικά Επιτελεία.
(2) Συνεργασίας μεταξύ ΕΑΒΙ και ΑΕΙ/ΑΣΕΙ.
(3) Προώθησης της Έρευνας και Ανάπτυξης.
(4) Προστασίας του απορρήτου και γενικά των ευαίσθητων πληροφοριών.
(5) Προστασίας των Πνευματικών Δικαιωμάτων.
✔ Βελτιώσεις στην ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία): Σοβαρό πρόβλημα για την ΕΑΒ είναι η ευνοιοκρατία, ο νεποτισμός και η μίζερη γραφειοκρατία που στόχο έχει την κοντόφθαλμη περιστολή των δαπανών και αδιαφορεί για την παραγωγή. Το κατώτερο προσωπικό ειδικότητος μηχανικού πρέπει να προσλαμβάνεται με αδιάβλητους διαγωνισμούς και να είναι δυνατόν να απολύεται αν είναι ανεπαρκές.
✔ Εκμετάλλευση του Ανθρώπινου Δυναμικού, ιδιαίτερα αυτού που αποστρατεύεται, και ιδιαίτερα του τεχνικού προσωπικού των ΕΔ αξιωματικών και υπαξιωματικών.
✔ Άνθρωποι που πάνε στο Naval Postgraduate School (Monterey) αλλά και σε όλα τα πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα ή πρωτοβουλίες στο πλαίσιο διαφόρων συμμαχικών projects, φορείς και θέσεις εξωτερικού που υπηρετούν Έλληνες Αξιωματικοί" πχ CoEs, NURC La Spezia, NSPA δεν αξιοποιούνται όσο πρέπει. Τα επιτελεία και οι εταιρίες να ζητούν από αυτούς να δουλέψουν κατά την διατριβή τους σε πρότζεκτ που τους ενδιαφέρουν.
✔ Να υπάρξει μια συνεκτική υποστήριξη όλων των εταιρειών αμυντικής βιομηχανίας από το επιτελείο του ΥΕΘΑ, αλλά και άλλα υπουργεία κατά περίπτωση. Ως πρότυπο δύναται να εξετασθούν οι λοιπές συμμαχικές χώρες οι οποίες προωθούν κυρίως πολιτικά τις αμυντικές τους βιομηχανίες για να εξασφαλιστεί η επιθυμητή ανάπτυξη αυτών εν γένει αλλά και των εν λόγω εταιρειών ΑΒ κατά περίπτωση. Μεγάλος λοιπόν ο προβληματισμός σε ότι αφορά στην αντίληψη του θέματος!
✔ Υποδομές: ούτε την ασφάλεια ούτε την εκμετάλλευσή τους έχουμε δει όσο πρέπει. Πρέπει να δούμε τον τρόπο πως να τις λειτουργήσουμε και να τις αξιοποιήσουμε. Εδώ λοιπόν υπάρχει το εργαλείο της σύμπραξης του δημοσίου με τον ιδιωτικό φορέα.